BEYİTLERLE KURULAN NAZIM BİÇİMLERİ:
Gazel:
En az 5, en çok 15 beyitten oluşur.
aa/ba/ca/da... şeklinde kafiyelenir.
İLK beyti MATLA,
SON beyti MAKTA
EN GÜZEL beyti BEYTÜL GAZEL
Ya her beyitte farklı bir tema işlenir yahut bütün beyitlerde aynı tema işlenir.
Aynı tema işlenen beyitlere YEK AHENK/YEK AVAZ denir.
"Aşk-şarap şiiri" diye tarif edilir.
En önemli temsilcileri NEDİM-NABİ-BAKİ'dir.
Kaside:
Genellikle devlet ve din adamlarını övmek için yazılır
En az 33, en çok 99 beyitten oluşur
İLK beyti MATLA,
SON beyti MAKTA
aa/ba/ca/da... şeklinde kafiyelenir
Altı bölümden oluşur:
1) Nesip/Teşbib Bölümü:Giriş bölümüdür, tasvirler yapılır.
2) Girizgah Bölümü:Nesipten methiyeye geçiş bölümüdür.3) Methiye Bölümü:Kasidenin sunulduğu kişinin övüldüğü bölümdür.4) Tegazzül Bölümü:Methiyeden sonra şairin bir gazel söylemesidir, her kasidede bulunmayabilir.5) Fahriye Bölümü:Şairin kendini övdüğü bölümdür.6) Dua Bölümü:Bu beyitlerde Allah'tan devrin büyüğüne ikbal ve saadet vermesi, onu uzun ömürlü ve muzaffer kılması istenir.Mesnevi:
İran edebiyatından alınmıştır
Divan edebiyatının romanı sayılabilir
aa/bb/cc/dd..şeklinde kafiyelenir
Beyitler arası anlam bütünlüğü bulunur
Her beyitte anlam tamamlanmalıdır
Şairlerin yazdıkları beş mesnevisini topladıkları kitaba HAMSE denir.
Önemli mesneviler:
Leyla vü Mecnun - Fuzuli
Hüsrev ü Şirin - ŞeyhiMesnevi - MevlanaMevlid - Süleyman ÇelebiRisaletun Nushiye - Yunus EmreMüstezat:
Gazelin özel bir biçimidir
Gazel mısralarına eklenen ziyâdelerle yapılır
Aruzun mef u lü/me fa i lü/me fa i lü/fa i lün kalıbıyla yazılır
Ziyade mısralarsa mef u lü/fa i lün'e göre yazılır
Kısa mısra, uzun mısranın anlamını tamamlar.
BENTLERLE KULLANILAN NAZIM BİÇİMLERİ
Rubai:
aaxa şeklinde kafiyelenir
Dörtlük sayısı tektir
Felsefi konular işlenir (Kader, ölüm, ahiret, dünya vs.)
Divan edebiyatı nazım biçimleri içerisinde canlılığını yitirmeden günümüze gelmiştir.
En ünlü rubaiciler: Ömer Hayyam, Mevlana, Nabi, Nedim, Yahya Kemal Beyatlı
Tuyuğ:
aaxa şeklinde kafiyelenir
Divan edebiyatına Türkler kazandırmıştır.
Fa i la tün/fa i la tün/fa i lün kalıbıyla yazılır
Dörtlük sayısı tektir
Konu sayısı sınırsızdır fakat genellikle aşk, özlem, şarap üzerine yazılır
Ünlü tuyuğ şairleri: Ali Şir Nevai, Seyyid Nesimi, Kadı Burhaneddin, Babür Şah, Sultan İskender, Sadi Şirazi.
Murabba:
En az 3, en çok 7 dörtlükten oluşur.
Her konuda yazılır
aaaa/bbba/ccca... şeklinde kafiyelenir
Halk edebiyatının etkisiyle gelişmiştir
Şarkı:
aaaa/bbba/ccca... şeklinde kafiyelenir
Bestelenmek üzere yazılır
Konu genellikle aşk, sevgili, içki ve eğlencedir
En fazla 3-4 dörtlükten oluşur
Dil sadedir, konuşma diline biraz daha yakındır.
Terbi:
Bir gazelin beyitlerinin üzerine başka bir şair tarafından aynı ölçü ve uyakta ikişer dize eklenerek yazılan murabbadır.
aaaa/bbba/ccca... şeklinde kafiyelenir.
14 Ağustos 2014 Perşembe
DİVAN EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Görüşleriniz benim için önemlidir.